Jak zabezpieczyć placówkę medyczną przed roszczeniami pacjenta? Zasadność przeprowadzenia audytu prawnego.

Biznes
11.09.2018

Co roku ilość pozwów o odszkodowania za błędy medyczne rośnie, co skutkuje nakładaniem wysokich odszkodowań na placówki medyczek. Nie pozostaje to bez wpływu na sytuację finansową placówki. Zasądzone odszkodowanie może wpłynąć na decyzję o możliwości utrzymani się na rynku. Kwoty są różne, w zależności od skali problemu, stopnia winy i rokowań dotyczących poprawy zdrowia poszkodowanego.

 

Odpowiedzialność, jaką ponosi palcówka, jest bardzo szeroka. Dotyczy ona zarówno źle przeprowadzonej terapii, zabiegu medycznego, błędów w procesie diagnostycznym, jak i zakażeń.

 

W tej sytuacji narzuca się pytanie, co może zrobić kierownik placówki, by mieć pewność, że wszystkie medyczne i administracyjne procedury zostały zrealizowane bez zarzutów? Oraz jak prowadzić działalność, by zminimalizować możliwość wystąpienia roszczeń pacjenta?

 

Warto rozważyć przeprowadzenie w firmie/placówce audytu prawnego , który pozwoli na zminimalizowanie ryzyk na różnych obszarach prawno – biznesowych.

 

Obszary działania, na które powinno zwrócić się uwagę, dotyczą:

  • weryfikacji umów ubezpieczenia OC lekarzy kontraktowych (zobowiązanie lekarza w umowie z podmiotem leczniczym do złożenia kopii aktualnej polisy obowiązkowego ubezpieczenia OC),
  • opracowania procedury przyjęcia pacjenta do placówki (stworzenie listy wymaganych informacji, które należy uzyskać od pacjenta i wpisać do jego dokumentacji),
  • wprowadzenia karty kontrolnej (przygotowanie tzw. check-listy, odczytywanej przed każdym zabiegiem pytań, np.: czy pacjent jest na czczo, czy zdezynfekowano pole operacyjne),
  • serwisowanie sprzętu (prowadzenie rejestru z datami serwisowania sprzętu medycznego),
  • zgody pacjenta (opracowanie druku zgody pacjenta, zawierającego wszystkich wymaganych prawem informacji),
  • wprowadzenia standardów prowadzenia dokumentacji (opracowanie procedury na temat informacji, które mają obowiązkowo znajdować się w dokumentacji pacjenta. Prowadzenie wyrywkowej kontroli jej przestrzegania),
  • odpowiednie obsadzenie dyżurów (ustalając grafik, należy zwrócić uwagę, by zawsze w placówce pozostawał co najmniej jeden specjalista),
  • szkoleń personelu (przeprowadzenie szkoleń dla swoich pracowników z zakresu ich odpowiedzialności wobec pacjenta),
  • powołanie wewnętrznego zespołu ds. zdarzeń medycznych (w przypadku wystąpienia błędu medycznego powołanie zespołu, który będzie analizował przypadek i starał się znaleźć środki zaradcze na przyszłość).

 

Maksymalne obniżenie ryzyka błędów medycznych i ich konsekwencji jest sprawą nadrzędną zarówno w publicznej, jak i w prywatnej opiece zdrowotnej. Każde, nawet najmniejsze wyeliminowanie potencjalnych błędów może przynieść w każdym przypadku wymierne rezultaty. Wprowadzenie nawet niewielu zmian w określonych procedurach placówki medyczni może wpłynąć na bezpieczniejsze i skuteczniejsze leczenie pacjentów.

Umów się na wizytę